december 2023 - Stagiaire Ella Vingerling

In januari en februari komt er in mijn pianopraktijk een stagiaire: Ella Vingerling. Zij heeft in haar (en mijn ;-) ) jeugd enkele jaren les gehad bij mij op muziekschool, De Kom in Nieuwegein. Inmiddels is ze werkzaam als biologiedocent op een middelbare school. In Leuven in België volgt ze een opleiding tot pianodocent. Voor deze opleiding zal zij een stage doen. Een aantal van mijn leerlingen in de basisschoolleeftijd zullen haar stagelessen gaan volgen. Haar stageonderwerp gaat over creatie (improvisatie, compositie, arrangement) in de pianoles.
Uit haar stage plan: “Deze creatie geeft de leerling vrijheid om zichzelf uit te drukken op het instrument en vrij om te gaan met muziek. Het stimuleert het spelen vanuit een klankvoorstelling. Onder creatie in een pianoles wordt alles verstaan wat de leerling als ‘vrij handelen’ ervaart; zoals improvisatie, compositie, arrangeren; en leidt tot een muzikaal product (Girdzijauskiene, 2015). De onderdelen kunnen op het niveau van het beginonderwijs piano moeilijk als opzichzelfstaande elementen worden geduid. Zo kan een improvisatie leiden tot een compositie of een arrangement. Peters (2005) schrijft dat improvisatie direct uit het hart van een speler voortkomt en dat improviseren leidt tot zelfontplooiing, zelfexpressie en emotionele vervulling. Karsten (2014) schrijft dat je als musicus creatief, vindingrijk en expressief moet zijn en dat dit in de pianoles gestimuleerd kan worden door het geven van creatieopdrachten aan de leerling. Zowel Gordon (2010) als Glover (2014) onderschrijven het belang van improvisatie en compositie op jonge leeftijd voor de verdere muzikale ontwikkeling van een kind. Er is dus geen standaard methode of handleiding om de leerling te leren hoe je improviseert. Het gebruik van werkvormen van improvisatie in de pianoles zou kunnen worden geïmplementeerd.”
Dat past dus wel in mijn lespraktijk! Ze is van harte welkom om haar eigen creatieve weg te gaan vinden binnen de pianolessen als toekomstig piano docent.